Saturday, January 06, 2007

Japanese wrap: Het patroon ontcijferd-
Deciphering the pattern

In mijn internationale collectie brei- en haakboeken bevindt zich een aantal Japanse tijdschriften, creativiteit kent geen grenzen... Wat mij opvalt is het gesofistikeerd gevoel
voor design in Japan; zo hebben Japanse breipatronen vaak dat ietsje meer dat aanzet tot ontcijferen en namaken.
Nu wou ik wel eens weten of ik een Japans patroon kon volgen door mij uitsluitend te baseren op de technische tekening... Na enig -diep- denkwerk had ik de opbouw van de wrap begrepen: deze bestaat uit afzonderlijke vierkantjes diagonaal geplaatst en in aflopende rijen op een bijzondere manier aan elkaar gehaakt. Het centrum van elk vierkantje is gehaakt met een guimpevork, een techniek waar ik niet zo vertrouwd mee ben. Na enig gefrutsel vond ik het Norogaren iets te onregelmatig van dikte voor een mooi resultaat. Zodoende heb ik het centrum van de vierkantjes gewoon uit kettingen van lossen vervaardigd:

In my international collection of knitting and crochet books there are a number of Japanese magazines, creativity knows no frontiers... What often strikes me is the sophisticated sense of design in Japan; their knitting patterns for example have a special touch that incites to decipher and make the items.

Now I wanted to know for sure if it is possible to follow a Japanese pattern with only the chart as a guide... After some very deep thinking I understood the construction of the wrap:

it consists of separate squares arranged diagonally and crocheted together in declining rows. The center of each row is made with a netting fork, a technique I'm not so experienced in. After some fumbling I gave up and decided to crochet the center of the squares just in loops of chain stitch also because the Noro yarn is rather irregular in thickness:





Zoals veel Norogarens verandert Kureyon ook van kleur. Om toch iets van structuur in het geheel te steken, heb ik de fel gekleurde lengtes uit elke bol geknipt en het geheel op de volgende manier gerangschikt: de kleuren verlopen van links naar rechts van zwart over turkoois, fel groen en saliegroen naar grijs:

Like many Noro yarns, Kureyon is variegated. To make it a bit more structured I cut out the brightly coloured lengths from each ball and arranged them in the following pattern: from left to right the colours go from black to turquoise, vivid green and sage green to grey:



Bij het aaneenhaken van de vierkantjes gebruikte ik alleen de overblijvende zwart-grijs-bruine wol:

When crocheting the squares together I only used the remaining black-grey-brown part of the wool:



Kiki wou weten hoe Kureyon nu echt aanvoelt:

Kiki tried out the texture of the Kureyon:



Volgende keer het eindresultaat!

Next time the final result!

3 comments:

Anonymous said...

Dat ziet er veelbelovend uit. Ik bak jammer genoeg niks van haken dus ik kijk vol bewondering naar je foto's. Leuke blog ook en geloof het of niet, ik ben ook dol op katten :-))

Anonymous said...

Niet alleen veelbelovend, maar ook zeer bewerkelijk. Het resultaat is vast heel mooi.
(p.s. ik heb geen katten meer, na meer dan 30 jaar)

Punkin said...

gorgeous and inspiring! I admire your talent.